CÂND OCHII PĂCĂLESC NASUL

De închidem ochii atunci când mirosim ceva?
Ca să nu ne păcălim!
Majoritatea studiilor realizate pe această temă susţin că atunci când mirosim o floare, de exemplu, sau un fel de mâncare, avem tendinţa să închidem ochii pentru a ne concentra mai bine asupra parfumului – inhibăm simţul vizual pentru a-l potenţa pe cel olfactiv – rezultatul fiind o mai mare acurateţe a percepţiei. Teoria este cu atât mai convingătoare cu cât, se pare, uneori ochii păcălesc nasul.
1.a.
1.b.
Un studiu publicat în PubMed a demonstrat teoria la o degustare de vinuri, unde experţii care au primit un vin alb “deghizat” în vin roșu (colorat artificial) chiar au descris parfumul unui vin roșu – percepţia lor fiind influenţată de culoarea băturii, deci de informaţia vizuală interpretată de creier.
Un alt studiu a demonstrat că eticheta unui produs poate influenţa percepţia asupra parfumului - dacă eticheta oferea o informaţie pozitivă, produsul era perceput ca având un miros mai plăcut, iar dacă informaţia era negativă, atunci produsul era caracterizat ca având un miros mai puţin plăcut.
2.
Dar cercetări mai recente contrazic acest punct de vedere, sugerând să ţinem ochii deschiși atunci când vrem să ne bucurăm de parfumul unui trandafir, de exemplu. Conform specialiștilor, stimularea cortexului vizual îmbunătăţește percepţia mirosului.
Simţul vizual și cel olfactiv au fost mereu considerate independente unul de altul, iar din punct de vedere anatomic, căile acestora (neuronale) sunt într-adevăr diferite.
Dar pentru că de cele mai multe ori vedem și mirosim în același timp, nu ne surprinde să aflăm că aceste două simţuri interacţionează la nivelul creierului și, împreună ne pot oferi o perspectivă mai intensă asupra realităţii.