TELEFONUL STRICĂ SOMNUL

Când spuneam că petrecem o mare parte din timp cu ochii pe ecrane și monitoare enumeram câteva obiceiuri sănătoase. Dar, pentru mulţi dintre noi, primul pe listă ar trebui să fie:
Nu "butona" telefonul
înainte de culcare!
Informaţia luminoasă codificată în retină și trasnmisă prin nervul optic păcălește creierul, "lumina albastră" fiind interpretată ca "lumină naturală".
Lumina albastră a ecranelor pune în pericol în primul rând sănătatea ochilor - având un impact direct asupra cristalinului și a retinei.
În timp, fotooxidează cristalinul (lentila ochiului). Opacizarea lui obstrucţionează accesul razelor luminoase, vederea fiind deteriorată.

Tot în timp, depigmentează pata galbenă a retinei (“consumă” luteina și zeaxatina sintetizate local), alterând celulele fotoreceptoare.
Bulversat de propria lui interpretare, creierul rămâne alert, producţia melatoninei scade și somnul zboară. Iar când devine un obicei, reacţiile curg în lanţ:
Funcţiile cognitive
Memoria este consolidată în timpul unui sun somn bun, deci perturbările nu o ajută deloc. Nici pe ea, nici procesele de învăţare sau de rezolvare a problemelor.
Greutatea corporală
Când producţia melatoninei scade, producţia hormonilor “de apetit” crește – perturbarea regimului alimentar poate aduce kilograme în plus, uneori prea multe.
Dacă nu putem lăsa telefonul din mâini înainte de culcare...
“Starea de spirit”
Când producţia melatoninei este suprimată, iar “ceasul organismului” este dat peste cap, oamenii pot resimţi stări depresive.
Măcar schimbăm setările telefonului, astfel încât (cu o luminozotate redusă și cu o paletă de culori care nu imită lumina albastră) să nu ne mai păcălim creierul că ar fi mai devreme în zi.