ȘOFATUL ȘI ÎNTUNERICUL

Iluminatul stradal slab, farurile puternice de pe contrasens, chiar și stopurile “ţipătoare” ale colegilor de trafic ne pun adesea ochii la încercare când suntem la volan. Până la un punct, este ceva firesc, lumina artificială și întunericul fiind o provocarea în sine pentru ochii sănătoși.
Dar trecerea anilor poate contribui simţitor la degradarea vederii nocturne.
Ochii încep să-și piardă din acuitatea vizuală încă de dinainte să observăm. De exemplu, condusul pe timp de noapte, mai ales pe ploaie, poate deveni o adevărată provocare pentru ochii maturi.
Pe măsură ce înaintăm în vârstă, retina nu se mai dilată la fel de mult la întuneric, deci se reduce cantitatea de lumină care intră în ochi - vizibilitatea fiind îngreunată.

Măsurătorile au arătat că retina unui senior de 60 de ani primește mai puţină lumină decât cea a unui tânăr de 20 de ani.
Lentila ochiului (cristalinul) și suprafaţa ochiului (corneea) își pierd din claritate odată cu anii, aerul și lumina opacizându-le – prin procesele de (foto)oxidare. Această schimbare reduce contrastul și, implicit, abilitatea de a distinge detalii luminoase subtile - devenind mai dificil să observăm anumite obiecte pe timp de noapte.
Uneori, examenul oftalmologic nu se potrivește cu cel din trafic.
Pe timpul nopţii, în zone în care iluminatul stradal este slab, poate deveni foarte dificil pentru ochii maturi să focalizeze drumul.

Abilitatea ochilor maturi de a vedea obiecte staţionare sau în mișcare inclusiv mașini sau pietoni care ne “taie calea” scade pe timp de noapte, la fel cum și sensibilitatea la strălucirea semnelor de circulaţie crește odată cu anii – devenind tot mai solicant pentru vedere să șofăm pe întuneric.
Dar adaptarea ochiului la întuneric nu se deteriorează doar odată cu trecerea timpului.
O simplă carenţă alimentară (de exemplu de vitamina A) poate aduce același disconfort. În ambele situaţii, veștile sunt încurajatoare: situaţia poate fi ameliorată, printr-o alimentaţie corespunzătoare (și suplimentarea acesteia, la nevoie).
Afinele îmbunătăţesc capacitatea de adaptare a ochilor la întuneric.
Acizii grași Omega-3 (respectiv DHA întâlnit în anumite specii de pești – somon, sardine, hering) susţin din plin celulele fotoreceptoare localizate la nivelul retinei.
Frunzele verzi ( precum spanacul) sunt surse importante de luteină și zeaxantină – pigmenţi esenţiali pentru sănătatea retinei și calitatea vederii.
Iar vestea cea mai bună este că suntem înconjuraţi se surse multiple de luteină și zeaxantină – și pe toate le găsim la piaţă.
Zincul este un “bun prieten” pentru vitamina A - în colaborare cu aceasta poate îmbunătăţi vederea nocturnă.
Acestea sunt doar câteva alimente care pot îmbunătăţi calitatea vederii nocturne. Iar alimentaţia este doar una dintre soluţiile care ne pot fi de mare ajutor în contextul șofatului nocturn.

Dar mai sunt și alte detalii numai bune de știut la volan, când întunericul ne iese în cale – exemplu, filmuleţul de mai jos.