POFTIŢI LA ZINC!

Zincul este un mineral esenţial pe care îl putem întâlni în totalitatea organelor, ţesuturilor şi fluidelor organismului nostru.
De vreme ce este al doilea cel mai important mineral existent în organismul nostru după fier, acesta participă într-o largă varietate de procese biologice pe care le și mediază.
Zincul este un element necesar în procesele catalitice (pentru a modifica viteza unei reacţii chimice, fără ca elementul catalizator să participe la reacţie și fără ca aceasta să fie modificată) a peste 300 de reacţii enzimatice în care sunt implicate sinteza și metabolismul carbohidraţilor, lipidelor, proteinelor și acizilor nucleici (ADN) dar și a altor micronutrenţi.

De asemenea, zincul are rol important în consolidarea structurilor celulare pentru a forma organe și alte ţesuturi, în sistemul imunitar, vindecarea rănilor, diviziunii celulare, creșterii, coagulării sângelui, funcţiei tiroidiene, dar și in funcţiile organelor de simţ cum ar fi văzul, simţul gustativ sau mirosul.
Cu toate că zincul susţine funcţii importante în organism, el nu este un nutrient care poate fi stocat pentru folosire ulterioară, de aceea necesită un aport constant din alimentaţie.
Surse bogate de zinc includ:
carnea roșie, fructele de mare, lactatele, leguminoasele, nucile și cerealele integrale.
Fiind un element esențial în susținerea sistemului imunitar, deficitul de zinc contribuie la vulnerabilitatea lui, făcându-ne expuși afecțiunilor ceea ce poate face din deficitul de zinc o problemă de sănătate publică. Categoriile cele mai vulnerabile pot fi persoanele cu tulburări digestive, persoanele cu regim vegetarian, femeile însărcinate sau care alăptează dar și persoanele care suferă de alcoolism sau cele cu siclemie.
Stimulează imunitatea și scade riscul de infecţii
De vreme ce joacă un rol important în funcţiile sistemului imunitar, deficienţa de zinc crește semnificativ riscul de infecţii bacteriene, virale sau parazitare.
În manifestările caracteristice bolilor cu imunodeficienţa (siclemia, HIV), la persoanele cu un sistem imunitar vulnerabil sau în cazul bătrânilor, suplimentarea corespunzătoare cu zinc susţine activitatea celulelor natural killer (celule care aparţin sistemului imunitar înnăscut ce au rolul de a recunoaște anomaliile celulare mult mai rapid, celulele infectate viral precum și cele maligne, pe care le și elimină), dar și producţia de limfocite, crescând rezistenţa la infecţii.
În studiile efectuate pe pacienţii cu HIV cu niveluri scăzute de zinc s-a observat că odată cu suplimentarea susţinută a scăzut și numărul infecţiilor oportuniste, reducând și riscul colapsului imun. Cu toate acestea, în anumite cazuri suplimentarea cu zinc trebuie făcută cu precauţie, întrucât poate înrăutăţi anumite simptome, iar excesul de zinc poate chiar suprima sistemul imunitar.
Controlează procesele inflamatorii
Studii efectuate pe persoane în vârstă (care au adesea deficit de zinc) au relevat faptul că aportul de zinc suprimă reacţiile inflamatorii prin scăderea citokinelor și a altor markeri pentru inflamaţie. De asemenea, aportul de zinc s-a dovedit eficace într-o varietate de afecţiuni inflamatorii cum ar fi sindromul de colon iritabil, acneea sau astmul.
Stimulează funcţiile
cognitive și protejează sistemul nervos
Suplimentarea cu zinc a contribuit în accelerarea recuperării persoanelor cu deficit de zinc care au suferit accidente ischemice (întreruperea alimentării cu sânge a creierului).

De asemenea, un studiu randomizat a arătat că administrarea de zinc la bebeluși dar și la copii mici, a condus la un nivel energetic mai crescut, dar și la o dezvoltare cognitivă și motorie mai rapidă.

Pentru pacienţii în vârstă cu boala Alzheimer, terapia cu zinc s-a dovedit a fi eficace în prevenirea declinului neurologic.

În ceea ce privește suplimentarea generală în cantităţi moderate, zincul ajută sistemul nervos în procesele de învăţare și stimulează memoria.
În ceea ce privește sănătatea vederii, zincul previne riscul
de cecitate
Degenerescenţa maculară
legată de vârstă este o cauză majoră pentru cecitate (orbire) în cazul persoanelor în vârstă. Printre alţi factori, este considerată a fi o afecţiune, în principal, cauzată de stresul oxidativ, studiile clinice demonstrând faptul că suplimentarea timpurie cu zinc poate suprima evoluţia bolii, prevenind deteriorarea retiniană datorată razelor UV și nu numai.

De asemenea, s-a observat și că zincul previne apariţia retinopatiei diabetice (care poate duce la orbire) prin prevenirea distrugerii celulelor ce formează capilarele retiniene și reducerea neovascularizaţiei (creșterea unor noi vase de sânge). Acest lucru se datorează proprietăţilor zincului de a reduce inflamaţia și a stresului oxidativ care determină retinopatia diabetică.

Orbirea nocturnă este una din semnele timpurii ale deficitului de vitamina A. Un studiu a relevat faptul că zincul are capacitatea de a potenţa efectele vitaminei A, îmbunătăţind vederea nocturnă la femeile gravide (cu niveluri scăzute de zinc).
Previne bolile cardiovasculare
Deficitul de zinc a fost adesea asociat și cu apariţia aterosclerozei, bolilor cardiovasculare, durerilor precordiale sau chiar cu infarctul miocardic, de aceea aportul crescut de zinc a fost utilizat în tratamentul și prevenţia anginei pectorale la pacienţii cu ateroscleroză.
Îmbunătăţește starea de spirit
Aportul de zinc ajută și în tratamentul tulburărilor psihice, ca de exemplu depresia sau anxietatea. De asemenea, zincul influenţează și nivelurile factorului neurotrofic derivat din creier (BDNF) - o proteină esenţială dezvoltării neuronale ce are rol în supravieţuirea neuronilor, plasticitatea sinaptică și funcţiilor cognitive. Tulburările BDNF sunt implicate în bolile neurodegenerative (cum ar fi boala Alzheimer). Aportul de zinc ajută la creșterea nivelurilor BDNF la persoanele ce suferă de depresie care au implicit și nivelurile BDNF scăzute.