POFTIŢI LA SELENIU!

Seleniul este un mineral necesar în organism în cantităţi foarte mici însă care are un rol esenţial în funcţionarea sa optimă. Este un nutrient ce contribuie la consolidarea sistemului imunitar, are proprietăţi anti-îmbătrânire și susţine funcţiile cognitive.
Cu toate că până în anul 1957 era considerat a fi o substanţă toxică, cercetările recente au descoperit faptul că un aport suficient de seleniu aduce o multitudine de beneficii pentru sănătate.
Are roprietăţi anti-îmbătrânire
Consumul de carne de pește este adesea asociat cu aportul de acizi grași polinesaturaţi, însă beneficiile acestora sunt parţial datorate prezenţei seleniului.

Acesta susţine mecanismul acizilor grași pentru a contribui la beneficiile pe care le au asupra funcţiilor cognitive, și în același timp previne formarea de compuși chimici nedoriţi.
Într-un studiu recent al căror participanţi au fost persoane de peste 69 de ani cu un aport ridicat de carne de pește s-a observat că aveau în același timp și un aport optim de seleniu și de acizi grași polinesaturaţi. La acești participanţi s-a observat și că aceștia aveau funcţiile cognitive neafectate, de unde și corelaţia dintre nivelul scăzut de seleniu și declinul neurologic.
Previne tulburări de vedere
Seleniul a mai fost asociat și cu prevenţia glaucomului, afecţiune care presupune creșterea presiunii intraoculare peste limitele normale.
Acesta susţine și mecanismul zincului pentru a păstra presiunea intraoculară normală, de aceea este important aportul optim de vitamine și minerale pentru a menţine o vedere sănătoasă.
Seleniul ajută în prevenirea cataractei datorită proprietăţilor sale antioxidante.
Cataracta apare atunci când pe suprafaţa cristalinului se opacifiază. Acest lucru se întamplă datorită acumulării de celule moarte pe suprafaţa sa, care în timp duce la pierderea vederii centrale și in final la obstrucţionarea sa totală. Această afecţiune se dezvoltă lent, însă în timp devine debilitantă, în special pentru persoanele de peste 60 de ani.
Susţine funcţia tiroidiană
În cazul deficitului de seleniu, organismul începe să stocheze cantitatea rămasă în ţesuturi, precum în cel al glandei tiroide sau la nivelul creierului. Glanda tiroidă are cel mai mare conţinut de seleniu stocat în ţesutul său, acesta având un rol important în secreţia și reglarea hormonilor tiroidieni.
Previne inflamaţiile
Pe lângă faptul că stimulează sistemul imunitar, seleniul are proprietăţi antioxidante ce ajută organismul să prevină efectele negative ale radicalilor liberi. Aceștia accelerează procesul de îmbătrânire și sunt principala cauză pentru riduri, hiperpigmentarea pielii, pierderea fermităţii pielii și a mușchilor.
Prin reducerea stresului oxidativ, seleniul previne procesele inflamatorii care pot avea loc la nivelul articulaţiilor sau oaselor, ca de exemplu artrita reumatoidă sau guta, dar și alte afecţiuni cu manifestare inflamatorie ca de exemplu psoriazis, eczema, reducând în același timp durerea și slăbiciunea asociată.
Previne tulburări neurologice
Declinul cognitiv este adesea asociat cu acţiunea radicalilor liberi la nivelul cortexului cerebral, aceștia distrugând căile neuronale și împiedicând transmiterea normală a impulsurilor nervoase. Seleniul poate preveni instalarea bolilor ce vizează afectarea neuronală, precum boala Alzheimer și îmbunătăţeste sănătatea sistemului nervos în general prevenind efectele nocive ale radicalilor liberi.
Surse vegetale bogate în seleniu
Nucile Brazil, ciupercile, semninţele de floarea soarelui, seminţele de chia.
Alte surse de seleniu mai pot fi și cerealele, în special cele cultivate în soluri bogate în acest nutrient, ca de exemplu orezul brun, dar și produsele derivate din cereale, precum pâinea sau pastele.
Surse animale bogate în seleniu
organele, în special rinichii, carnea de vită, pieptul de pui, curcanul dar și ouăle.
O sursă bogată de seleniu se regăsește în carnea de pește, în special peștele oceanic dar și fructele de mare - tonul, crabul, herringul, homarul.