POFTIŢI LA MORCOVI

Cu toate că sunt recunoscuţi pentru conţinutul lor important de beta-caroten, el fiind antioxidantul reprezentativ pentru aceste rădăcinoase răspândite, morcovii nu sunt numai o sursă de beta-caroten, ci și de alţi nutrienţi importanţi.
Toate varietăţile de morcovi în multitudinea lor cromatică posedă antioxidanţi precum vitamina C și beta-carotenul, ce reprezintă 95% din conţinutul carotenoizilor existenţi în toate speciile de morcovi, în special în cei oranj care sunt și cei mai comuni.
Alţi carotenoizi întâlniţi mai pot fi alfa-carotenul, luteina, dar și alţi antioxidanţi, cum ar fi acizii hidroxicinamici reprezentaţi de acidul cafeic, acidul cumaric și feluric dar și antocianinele reprezentate de cianidine și malvidine.
Antocianinele pot fi întâlnite în speciile de morcov roșu sau violet.
Cu cât conţinutul său este mai ridicat, cu atât și legumele pot fi, în aparenţă, negre, culoarea de bază fiind de fapt violet închis.
De-a lungul timpului, multiple studii s-au desfășurat având ca focus principal morcovii și nu numai legumele galbene sau de culoare oranj.
În cazul participanţilor cu consum ridicat de carotenoizi s-a observat o incidenţă mai scăzută a glaucomului, spre deosebire de alţi partincipanţi cu consum mai scăzut.
Beneficiile privind scăderea incidenţei glaucomului au fost asociate cu un consum de două porţii săptămânale de morcovi.
Beneficiile lor au fost regăsite în prevenţia bolilor cardiovasculare, dar și în menţinerea sănătăţii ochilor, prevenţia bolilor hepatice și a neoplaziilor.
Alte studii s-au mai desfășurat și pentru alţi fitonutrienţi prezenţi în morcovi: geranil acetatul - care s-a observat ca ar juca un rol important în prevenţia cataractei.
În demersul preparării morcovilor, există multe mijloace prin care îi putem include în diferite reţete cruzi dar și preparaţi termic, însă ca în cazul tuturor legumelor, ei își pot pierde proprietăţile nutritive în aceste etape.
Un studiu a fost bazat pe metodele de elecţie ale preparării morcovilor și determinarea metodei prin care aceștia pot fi consumaţi la nivelul la care nutrienţii încă sunt păstraţi într-o proporţie semnificativă.
Metoda aleasă pentru preparare a fost cea prin gătirea la aburi pentru 6-7 minute
Ulterior au fost analizate 6 din mineralele prezente în morcovi și anume potasiu, magneziu, fosfor, fier, zinc și calciu, pierderile înregistrate după acest timp fiind mai mici de 25%. Acest lucru constituie un detaliu important pentru cei care preferă forma lor gătită și doresc să beneficieze în același timp de cât mai mulţi nutrienţi.