POFTIŢI LA DOVLEAC!

Toamna propune schimbări, dar are
grijă să compenseze “lipsurile”.
De exemplu, “taie” căldura verii, dar ne încălzește cu zeci de nuanţe de frunze… Sau “taie” din lungimea zilei, dar ne oferă alimente care ajută ochii, ritmul circadian și întreg organismul să se adapteze la întuneric.
Despre celulele foto-receptoare sub formele lor de conuri sau bastonașe am mai scris. Iar vederea nocturnă “merge cu bastonașe” – acest tip de celule foto-senzitive lăsând percepţia culorilor pe seama conurilor și concentrându-se pe nunaţele de gri, asigurând vederea periferică și funcţionarea vederii în conditţii de vzibilitate scăzută.
Vitamina A este deosebit de utilă vederii nocturne, iar toamna o aduce în cantităţi mari - unii dintre “purtătorii” de frunte fiind dovlecii.
Aceștia nu doar că “se lăfăie” în vitamina A, dar mai conţin și pigmenţi antioxidanţi pe care organismul îi convertește în Vitamina A...
Tot pigmenţii alimentează “depozitele” de luteină și zeaxantină pe care le garantează petei galbene a retinei – “depozite” care au fost epuizate în zilele lungi de vară. Combinaţia de vitamine a și B plus beta-coraten s-a dovedit a fi benefică pentru ameliorarea afecţiunilor degenerative – dezvoltate odată cu vârsta / și procesele de (foto)oxidare a cristalinului (cataractă) sau a celulelor foto-receptoare din retină (degenerescenţa maculară).
Evident, dovleacul are grijă nu doar de ochii noștri, ci de întreg organismul:
Întărește sistemul imunitar, luptă împotriva radicalilor liberi (cu ajutorul conţinutului uriaș de antioxidanţi), susţine controlul greutăţii, reglează fluxul sangvin, iar seminţele lui sunt benefice pentru sănătatea inimii și stimulează funcţiile cognitive și psihice.