POFTIŢI LA CARTOFI DULCI

Deși relativ neobișnuit pentru cultura și preparatele noastre, cartofii dulci conţin o gamă largă de pigmenţi carotenoizi care îi dau și culoarea specifică.
Și în cazul cartofilor dulci există variaţii cromatice, ei putând varia de la alb la galben la oranj și violet, în funcţie de conţinutul de beta-caroten, antocianine și de mediul unde aceștia sunt cultivaţi.
Cartofii dulci mai conţin și alţi nutrienţi cum ar fi vitamina C, mangan, vitamine și minerale, cum ar fi calciu, fier, fosfor dar și vitamina E, vitamina K și riboflavină.
În ţări precum India, Africa sau Caraibe, cartofii dulci s-au demonstrat a fi o resursă nutritivă bogată pentru copiii de vârstă școlară, în special pentru a le a asigura aportul zilnic optim de vitamina A.

De asemenea, în diverse studii s-a demonstrat și că sunt o sursă de beta-caroten cu biodisponibilitate mai mare decât legumele cu frunze verzi.

Pentru că sunt o sursă sustenabilă pentru toţi aceși nutrienţi pe toată perioada anului și sunt vast răspândiţi, ei pot deveni un element important în alimentaţie prin conţinutul lor ridicat de antioxidanţi.
Cartofii dulci sunt și o excelentă sursă de fibre și sunt un element important în dieta celor care au nevoie să-și menţină glicemia sub control, fiind desfășurate și studii în ceea ce privește legătura dintre cartoful dulce și proprietăţile sale anti-diabetice.
Cu toate acestea, cartofii dulci sunt și o sursă majoră de carbohidraţi, astfel că pot crește glicemia atunci când sunt consumaţi în exces. Combinaţia lor cu alte legume sărace în carbohidraţi dar și cu surse de proteine ne poate ajuta să ne bucurăm de beneficiile lor fără alte riscuri implicate.
În ceea ce privește rolul lor în menţinerea sănătăţii ochilor...
... cartofii dulci conţin o cantitate semnificativă de vitamina A care ajută la prevenirea ochilor uscaţi, a orbirii nocturne și la prevenirea formării depunerilor de keratină pe membrana conjunctivă, deficienţele severe de vitamina A putând duce în cazuri extreme chiar și la pierderea vederii.
Mai mult decât atât, beta-carotenul ajută la prevenţia și încetinirea degenerescenţei maculare legată de vârstă.
Cartofii dulci pot fi introduși în supe sau pot fi preparaţi la cuptor alături de alte legume, însă cea mai recomandată formă de preparare pentru păstrarea nutrienţilor este gătirea la temperatură cât mai scăzută, de asemenea și biodisponibilitatea beta-carotenului prezent în compoziţia sa poate fi crescută prin asocierea cu cantităţi moderate de grăsimi mono și polinesaturate.