POFTIŢI LA ACIZI GRAȘI SAU OMEGA

Acizii grași sau omega reprezintă substanţe organice ce fac parte din structura lipidelor.
În general, acizii grași reprezintă o sursă de energie, ea putând fi procurată prin grăsimile din alimentație, dar și prin suplimentele alimentare existente pe piață.
Acizii grași omega-3 sunt cunoscuți și sub denumirea de acizi grași polinesaturaţi esenţiali și sunt de trei feluri:
Acidul alfa linoleic
(ALA)
Acidul eicosapentanoic (EPA)
Acidul docohexanoic
(DHA)
Acizii grași fac parte fie din grăsimile simple saturate (acestea, la temperaturi scăzute, au o formă solidă, iar la temperaturi crescute, una lichidă), fie din grăsimile simple nesaturate (grăsimi ce au un conținut lichid indiferent de temperatură).
În cadrul grăsimilor nesaturate intră și acizii grași omega-3, pe care organismul uman nu poate să-i producă în mod natural, ei fiind furnizaţi prin dietă.
În peștele gras (herring, ton, somon, macrou) sau în uleiul de pește se găsesc acizii grași omega-3 EPA și DHA. În uleiul de pește aflat în stare brută se regăsește un procent de 18% EPA și 12% DHA. Acidul alfa-linoleic (ALA) se găsește în seminţe de in, de rapiţă, nuci, boabe de soia, spirulină sau fasole.

Verdeţurile sunt și ele surse de omega-3, de aceea este indicată o dietă bogată în spanac, salată, varză de Bruxelles, legume cu frunze verzi, în general.
Din studiile recente, s-a constatat faptul că acizii omega-3 au rolul de a menţine buna funcţionare a sistemului nervos și a celui cardiovascular.
Alte beneficii includ reducerea proceselor inflamatorii, dar și scăderea riscului apariției unor boli cronice precum diabetul, artrita și chiar a neoplaziilor.
Pentru bolile cardiovasculare, studiile au arătat că un gram de omega-3 consumat zilnic timp
În artrita reumatoidă s-au observat unele îmbunătăţiri în urma consumului de omega-3, mai ales la nivelul simptomelor acute cum ar fi durerile de articulaţii, dar și pentru durerile resimţite în urma efortului fizic.
În ceea ce privește neoplaziile, alimentele pe bază de omega-3 au ajutat la creșterea apetitului, creșterea în greutate și la îmbunătăţirea calităţii vieţii.
În bolile inflamatorii, studiile arată că un consum de omega-3 din surse oceanice, poate reduce markerii inflamatorii din sânge, precum proteina C reactivă, interleukina 6 sau TNF-alfa.
Acizii omega-3 sunt importanţi pentru sănătatea noastră încă din perioada prenatală, dar și în perioada extrem de solicitantă a sarcinii, când femeile au nevoi crescute de acizi grași omega-3, atât pentru sănătatea proprie cât și a copilului, dar și după sarcină, în perioada alăptatului, când bebelușii se pot bucura de beneficiile pe care le-oferă acizii grași omega-3.
În ultimul trimestru de sarcină se definitivează formarea creierului copilului, a retinei și a sistemului nervos pe baza rezervelor de omega-3 ale mamei. Dacă aceste rezerve sunt deficitare, pot apărea carenţe în dezvoltarea copilului.
O serie de studii clinice au demonstrat ca acizii grași omega-3 EPA și DHA reprezintă o resursă naturală extrem de utilă pentru obţinerea și menţinerea sănătăţii ochilor.
DHA, prezent cu precădere în fosfolipide, reprezintă constituentul major al lipidelor creierului și retinei, acesta exercitând atât un rol constitutiv cât și unul de protecţie, influenţând funcţionarea optimă a acestor ţesuturi.
Acizii grași omega-3 sunt un adjuvant în menţinerea acuităţii vizuale, în prevenirea degenerescenţei maculare sau a sindromului ochiului uscat, protejând celulele fotoreceptoare împotriva stresului oxidativ, a suprasolicitării sau a modificărilor cauzate de înaintarea în vârstă.
Ca și component structural al membranelor celulare, DHA are de asemenea capacitatea de a influenţa procesele implicate în funcţionarea acestora
Acizii grași esenţiali omega-3, pot susţine buna funcţionare a glandelor și canalelor oculare, buna drenare a lichidului intraocular și scăderea riscului de creștere a presiunii intraoculare și de apariţie a glaucomului.
În cazul în care celulele corpului și ale creierului, în special, sunt lipsite de acești acizi grași esenţiali, celulele vor înlocui acizii grași cu alte grăsimi similare, însă care pot fi dăunătoare și le pot diminua funcţiile
Acizii grași omega-3 reprezintă pe tot parcursul vieţii o constantă nutriţională esenţială pentru obţinerea și menţinerea sănătăţii noastre în general, fiind indispensabilă pentru funcţia vizuală.
Există și o serie de contraindicaţii în cazul administrării în exces de omega-3, acestea fiind: slăbirea sistemului imunitar și creșterea riscului apariţiei de hemoragii (mai ales dacă există un tratament preexistent cu anticoagulante sau aspirină, de aceea este indicat ca suplimentarea cu omega-3 să fie făcută după consultarea unui medic)
Deficitul de acizi grași omega-3 în organism se manifestă prin: colesterol mărit, oboseală, constipaţie, dureri musculare, un sistem imunitar slăbit, lipsa rezistenţei fizice, probleme dermatologice, afecţiuni cardiace sau tulburări neurologice.