IARBA DE GRÂU

Deși folosim ochii ca pe niște instrumente optice prin care filtrăm lumina și o reglăm în funcţie de mediul ambiant, ei sunt un ansamblu unitar dinamic care ne ajută să ne orientăm, sa observăm, să apreciam distanţe sau alte situaţii în care pur și simplu nu ne putem lipsi de ei, nu degeaba există comparaţia absolută “a fi drag ca lumina ochilor”.
Legătura dintre alimentaţie și o vedere bună este inevitabilă și absolută. Cu toate că suntem tentaţi să separăm organele și funcţiile lor corespondente de restul organismului, în mod cert când vine vorba de o stare de sănătate ideală, nu le putem privi separat, acesta fiind și cazul ochilor.
Aparatul muscular care îi fixează în orbită e un mecanism, pe cât de restrâns pe atât de complex care ne ajută să executăm mișcările oculare și să putem ţine pasul cu tot ce ne înconjoară, impulsurile nervoase transmise prin nervul optic traducând la nivelul creierului tot ceea ce se întâmplă în jurul nostru, de aceea trebuie să avem grijă ca el să nu sufere în urma unei presiuni intraoculare crescute, care mai apoi poate duce la glaucom.
Ce înseamnă o nutriţie adecvată care susţine sănătatea aparatului vizual în toată alcătuirea sa?
Pe lângă atitudinea preventivă care, în general, se traduce prin consultul oftalmologic regulat, mai există și alte lucruri pe care le putem face pentru a preveni afecţiunile oculare, acestea fiind legate de alimentaţie și de unele aspecte ale stilului de viaţă pe care le putem controla.
În primul rând că o nutriţie sănătoasă pentru întregul organism este caracterizată de echilibru și varietate, în special consumul alimentelor într-o stare cât mai redusă de procesare pentru a le fi păstrate proprietăţile, cele mai bune surse fiind încă fructele și legumele alături de nuci și seminţe.

Consumul unor alimente variate în stare cât mai brută în detrimentul celor procesate cu conţinut ridicat de zahăr și alte substanţe care le prelungesc durata de consum ajută organismul să asimileze mai bine o serie de nutrienţi esenţiali. Elemente ca și cromul dar și complexul vitaminelor B pot fi pierdute în procesul organismului de a asimila zahărul procesat, dar și medicamentele, conservanţii sau cofeina, toate acestea putând priva organismul de substanţe care îi sunt necesare în menţinerea sănătăţii vederii.
Aportul acestor nutrienţi în contextul unei alimentaţii contemporane, este puţin probabil să fie adecvat, de aceea trebuie să avem o precupare constantă pentru suplimentarea acestora din alimente cât mai naturale și concentrate din punct de vedere nutritiv, pentru a compensa tot ceea ce nu poate fi adus în dietă numai prin ceea ce mâncăm în mod obișnuit.
Cu toate că există circumstanţe dăunătoare de care nu ne putem proteja în totalitate, cum ar fi radiaţiile solare sau alţi factori de mediu, există totuși alimentaţia care ne poate ajuta să contracarăm aceste efecte și să ne asigure o vedere integră, chiar și la o vârstă înaintată, 25% din aportul de nutrienţi fiind dedicat suportului aparatului vizual, cu toate componentele sale însemnând vase de sânge, nervi și ariile creierului acolo unde vederea are loc propriu-zis.
În ceea ce privește prevenţia afecţiunilor oculare dar și menţinerea sănătaţii ochilor pe termen lung, luteina este un termen destul de vehiculat având în vedere proprietăţile sale care sunt direct legate sănătatea maculei și a ochilor, în general.
Luteina face parte din clasa carotenoizilor, aceștia fiind niște pigmenţi cu rol antioxidant ce se găsesc în mod natural în legumele cu frunze verzi cum ar fi spanacul, varza kale sau salata romaine, dar și fructele și legumele de culoare galbenă sau roșie și porumbul.

Acestea chiar dacă pot fi consumate cu regularitate pot să nu acopere în totalitate necesarul de luteină sau alţi nutrienţi, de aceea putem lua în considerare concentrarea acestora în băuturi, cum ar fi introducerea spanacului în smoothie-uri sau apelarea la superalimente cum ar fi iarba de grâu.
Iarba de grâu poate aduce beneficii neașteptate pentru imunitate dar și pentru sănătatea ochilor.
Tocmai pentru că nu există nicio perioadă a anului în care sa nu avem posibilitatea să tânjim după puţin verde, amestecul de iarbă de grâu alături de fructele preferate într-un blender, constituie o metoda prin care să aducem un aport adecvat de nutrienţi chiar și atunci când nu le putem avea numai din mâncarea pe care o gătim.
Iarba de grâu poate deveni o componentă esenţială a alimentaţiei noastre, putând fi procurată ușor și cu puţină îndemânare chiar acasă.
Sucul din iarbă de grâu are o listă lungă de beneficii, tocmai de aceea a ajuns să fie și extrem de popular, pe lângă faptul că este și extrem de versatil și poate fi asociat oricărui smoothie pentru un plus de verde, sau băut chiar ca atare într-o doză foarte mică însă foarte densă din punct de vedere nutritiv.
După ce iarba de grâu este stoarsă, sucul rezultat conţine o cantitate crescută de clorofilă (care, știm cu toţii, îi este necesară oricărei plante pentru a face fotosinteză și a se hrâni), iar prin consumul ei imediat, ea încă mai este activă, fiind produsul direct al luminii prin care planta își sintetizează nutrienţii. Odată consumată, clorofila promovează creșterea globulelor roșii în sânge și implicit a hemoglobinei, ducând la oxigenarea adecvată a ţesuturilor, de asemenea și conţinutul ridicat de magneziu din clorofilă ajutând la refacerea globulelor roșii.
Iarba de grâu este o sursă bogată de proteine și fibre naturale.
Vitamina C susţine sistemul imunitar și menţine sănătatea pielii, a dinţilor, gingiilor, părului, mușchilor și articulaţiilor, vitamina A este necesară sistemului osos dar și pentru a preveni orbirea nocturnă și pielea uscată, vitamina E, un puternic antioxidant susţine vederea, creșterea normală, reproducerea și previne degenerarea musculară. Complexul vitaminelor B au acţiune anti-stress, susţin sistemul digestiv și glandele suprarenale pentru activitatea cerebrală și o creștere normală a organismului.
De asemenea, iarba de grâu are un conţinut ridicat de electroliţi și alte elemente care sunt esenţiale compoziţiei sângelui și tuturor proceselor chimice ale organismului, fiind necesar un aport suficient și echilibrat din fiecare pentru ca ele să poată fi asimilate corespunzător, acestea sunt fier, potasiu, zinc, cupru, mangan, calciu, și seleniu.
Și luteina și zeaxantina se găsesc din plin în iarba de grâu în cantităţi mult mai mari decât în legumele cu frunze verzi sau alte alimente, studii extinse demonstrând eficienţa lor în reducerea riscului pentru afecţiuni oculare cronice precum degenerescenţa maculară legată de vârstă sau cataracta.