CUM VEZI LUMEA?

O vezi exact așa cum e, sau o vezi cum mai poate fi?
Cine caută aventura vede lumea altfel. Nimic ieșit din comun până aici… Până când ne-o spun rezultatele unui studiu publicat în New Scientist, care a demonstrat că persoanele mai deschise în faţa noilor experienţe pot percepe mai multe informaţii vizuale decât alte persoane și le pot combina în moduri unice – ceea ce îi face să vadă (literalmente!) lumea altfel decât majoritatea.
Deschiderea spre experienţă - ca trăsătură de personalitate - se caracterizează prin curiozitate, creativitate și interes în explorarea lucrurilor noi.
Persoanele deschise tind să se descurce mai bine în îndeplinirea sarcinilor care testează capacitatea de „a veni cu idei” creative.
De asemenea, cei cu un grad mai mare de deschidere au și o mai bună vizibilitate vizuală. De exemplu, atunci când vă concentraţi asupra literelor care se mișcă pe un ecran, este mai probabil să observaţi un pătrat gri care apare în altă parte pe ecran.
"Se pare că au o poartă mai flexibilă pentru informaţia vizuală care trece prin conștiința lor", spune Anna Antinori - de la Universitatea din Melbourne din Australia – care, împreună cu edhipa ei, a observat că subiecţii cu un scor mai ridicat la trăsăturile deschiderii "văd" mai multe posibilităţi.
123 de studenţi ai universităţii la care a avut loc studiul au completat un test de “rivalitate retiniană”- în cadrul căruia au privit simultan o imagine (roșie) cu un ochi și o alta (verde) cu celălalt timp de 2 minute.
În mod normal, ochiul percepe câte o imagine simultan, deci majoritatea subiecţilor au raportat exact acest lucru – căzând pe rând cele două imagini.
Dar câţiva subiecţi au unit cele două imagini, în cee ace specialiștii numesc “mixed percept” (“percepţie amestecată”). Iar cu cât era mai mare scorul participanţilor la capitolul “deschidere” a testului de personalitate, cu atât mai dese erau și experienţele de “percepţie amestecată”.
[Sursa: artabioptica.ro]
Efecte de fuziune colorată și de așa-zisa rivalitate retiniană.
Se observă la o privire mai îndelungată, în succesiune de aproximativ 5 secunde.
Unul din ochi impune percepţia (ochi director).
“Când persoanele deschise sunt puse în "dilema rivalităţii retiniene” ("binocular rivalry test"), creierul se poate găsi soluţii mai puţin covenţionale."
"Credem că aceasta este prima dovadă empirică a faptului că experienţele vizuale vizuale pot fi diferite în cazul acestei categorii de oameni."
Aceste rezultate pot explica de ce oamenii mai deschiși tind să fie mai creativi și chiar inovativi – pentru că atunci când percepi lumea diferit, s-ar putea să găsești soluţii pe care nu le-a mai văzut nimeni.

În continuare, Anna Antinori urmărește cât poate fi amplificată “percepţia mixtă” prin diverse forme de meditaţie și cum este influenţat filtrul conștiiţei de aceste grade mai mici sau mai mari de deschidere a unie persoane.