CU OCHII PE STRUGURI

Ca majoritatea fructelor și legumelor, strugurii aduc diverse beneficii sănătăţii noastre, fiind în primul rând surse de antioxidanţi importanţi pentru organismul veșnic ameninţat de stresul oxidativ.
Dar specialiștii ne sfătuiesc să fim siguri că fiecare ciorchine degustat cu poftă și cu perseverenţă contribuie în mod direct la regenerarea celulelor fotoreceptoare din retină.
Conurile și bastonașele absorb lumina pentru a distinge culori și umbre în procesul de formare a imaginii centrale și periferice, deci vederea noastră are nevoie de ele din toate punctele de vedere – pe întuneric sau în razele soarelui, ori sub lumina becurilor. Iar bioflavonoidele pe care strugurii le eliberează în organismul nostru acţionează în favoarea lor, protejând ţesutul celular de impactul nociv al luminii.
“Introducerea strugurilor în alimentaţie s-a dovedit utilă pentru menţinerea sănătăţii retinei sub influenţa stresului oxidativ”, confirmă Abigail S. Hackam, Ph.D, care pe baza studiului realizat în cadrul Miller School of Medicine (Universitatea din Miami) consideră că veștile sunt încurajatoare mai ales în privinţa posibilităţii de încetinire a simptomatologiei degenerescenţei maculare - una dintre cele mai comune afecţiuni asociate vârstei.
Studiul nu a fost realizat pe oameni, ci pe șoareci (care au primit struguri sub formă de pulbere liofilizată - din struguri întregi supuși evaporării în vid la temperaturi foarte scăzute). Însă argumentele aduse de Abigail și echipa ei în faţa membrilor ARVO (Association for Research in Vision and Ophthalmology – cea mai mare organizaţie de cercetare pentru sănătatea vederii) s-au dovedit promiţătoare în percepţia membrilor (care provin din peste 70 de ţări).
Simptomatologia degenerescenţei maculare nu este singura care poate fi combătută, diverse alte afecţiuni ale retinei putând fi “domolite” printr-un consum susţinut de struguri.
Adaptarea ochiului la întuneric poate avea de câștigat (graţie protecţiei aduse celulelor fotoreceptoare în formă de bastonaș), iar persoanele care se confruntă cu desprindere de retină pot avea, de asemenea de beneficiat de pe urma poftei de struguri.
Și cum diverse condiţii de sănătate pot influenţa sănătatea ochilor (vezi retinopatia diabetică), este bine de știut că aportul necesar de struguri poate contribui simţitor la ameliorarea simptomatologiilor...
Quercitina oferită de struguri (un flavoinoid puternic) este un anti-inflamator natural care protejează împotriva impactului dăunător al colesterolului LDL, conţinutul de polifenoli putând reduce riscul de accidente cardiovasculare prin scăderea presiunii sangvine.
În plus, conţinutul de fibre sau de potasiu de asemenea susţin sănătatea inimii, “o creștere în aportul de potasiu și o scădere a celui de sodiu pot contribui cu succes la reducerea riscurilor de accidente cardiovasculare" - așa cum susţine Mark Houston, MD, MS, profesor de medicină la Vanderbilt Medical School și director al Hypertension Institute St Thomas Hospital, Tennessee.
Presiunea arterială are doar de câștigat de pe urma aportului de potasiu, ajutând la combaterea efectelor negative pe care sodiul le poate aduce în organism
Alergiile ochilor pot da dureri de cap în multe situaţii și din multe cauze, dar efectul anti-inflamator al qercitinei din struguri poate schimba lucrurile, ajutând la ameliorarea simptomatologiei neplăcute.
Un studiu de amploare (realizat în Statele Unite, Marea Britanie și Singapore), concentrat pe consumul de fructe în raport cu riscurile diabetului susţine că strugurii (consumaţi în stare proaspătă, nici măcar în sucuri) pot reduce riscurile de apariţiei diabetului de tip 2, dacă fac parte din alimentaţie în mod constant.

Iar acest detaliu este cu atât mai Important cu cât însăși simptomatologia retinopatiei diabetice poate fi evitată sau măcar ameliorată – în urma consumului regulat de struguri.
Este adevărat că nu-i avem tot anul, dar strugurii vin peste cât e toamna de lungă, iar soiurile fără sâmburi pot fi congelate pe perioada sezonului rece, păstrând o parte din proprietăţile fructului. Deci să ne bucurăm de ei cât sunt proaspeţi și să păstrăm puţin și pentru mai târziu.