CU OCHII PE MONITOR

Ochi uscaţi, iritaţi, oboseală oculară, dureri de cap, vedere
“în ceaţă”, dificultăţi de acomodare virtuală, tulburări de atenţie...
Persoanele care lucrează la calculator în fiecare zi petrec într-o săptămână aproximativ 50 de ore în faţa monitoarelor. Iar 75% dintre acestea își amintesc să fi resimţit disconfortul expunerii prelungite.
Medicii consideră aceste tipuri de disconfort simptomatologii ale “Sindormului privitului la calculator” (Computer Vision Syndrome) și atrag atenţia asupra faptului că expunerea prelungită la monitorul unui terminal nu este naturală pentru ochiul uman – deoarece procesul presupune un efort continuu de acomodare pentru acesta.
1.
OCHI
USCAŢI
Prima necesitate de acomodare apare în câteva clipite. Când suntem cu ochii pe monitor, clipim mai rar. Cu până la 50% mai rar. Pur și simplu ne holbăm, timp în care aerul evaporă lacrimile, lăsând corneea uscată, ușor iritabilă.
Când clipim, acoperim corneea cu 3 straturi lacrimale - hidratând și curăţând suprafaţa ochiului.
De aceea e important ca lacrimile noastre să fie de calitate – cele trei straturi care compun lacrima au funcţii specifice.
De exemplu, dacă lacrima nu este suficient de “uleioasă”, aerul o evaporă rapid, înainte ca aceasta să-și ducă la bun sfârșit misiunea.
Calitatea stratului lacrimal “uleios” poate fi suplimentată alimentar printr-un aport corespunzător de acizi grași Omega-3.
2.
OCHI OBOSIŢI
Ecranele afișează mii de puncte (pixeli) pe care ochiul trebuie să le focalizeze constant, pentru ca imaginea să rămână clară. Acest stres repetitiv obosește mușchii ochiului, provocând tulburări de vedere (de scurtă durată) și chiar dureri de cap.
Mișcările repetitive - efortul acomodării continue
Caracterele (literele) citite pe un ecran sunt percepute diferit faţă literele tipărite, Lectura este cu 25% mai lentă pe un monitor decât pe o pagină tipărită. Caracterele digitale nu au același contrast pe toată suprafaţa – intensitatea pixelilor este maximă în centru și diminuată către extremităţi, ceea ce presupune o acomodare constantă a cristalinului (lentila ochiului).
- distanţa contează
Spasmul ocular apare din cauza distanţei de numai 30-40 cm dintre ochi și monitor.
Ochiul rămâne blocat pe vederea de aproape, iar când privește în depărtare nu mai vede normal, ci înceţoșat, întâmpinând dificultatea de a focaliza detaliile imaginii.
Latura de sus a monitorului ar trebui să fie la nivelul ochilor (sau imediat sub el).
Acest detaliu susţine inclusiv o poziţie cât mai confortabilă a corpului – în condiţiile în care șezutul la birou aduce adesea dureri de spate și nu numai.
- pauzele contează
O pauză de doar 20 de secunde (pentru fiecare 20 de minute de lucru) poate fi suficientă pentru a ne relaxa ochii.
Când “scoatem ochii din monitor” după o lungă perioadă de timp, vederea este neclară. Dacă fixăm cu privirea unui obiect aflat la cel puţin 6 metri distanţă de noi, ochiul se relaxează (iese din “transă”).
Deci dacă în pauzele de lucru suntem cu telefoanele în mână, nu o putem numi pauză pentru relaxarea ochilor.
DURERI
DE CAP
Cea mai frecventă simptomatologie a “sindromului privitului în monitor” sunt durerile de cap.
Deci înainte să luăm ceva pentru durere, putem face o pauză, ne putem relaxa ochii, eventual mai bem și un pahar de apă înainte de a reveni la calculator.