CU NOAPTEA ÎN CAP

Cum te trezești dimineaţa, când la 7am e încă întuneric? “Cu noaptea în cap” nu e ușor să începi o zi, deci ochii noștri au nevoie de lumină. Sau ritmul circadian (“ceasul intern”) are nevoie de rutină.
“Când soarele răsare, lumina dimineţii transmite mesaje care reduc producţia melatoninei (hormonul care ne-a trimis la culcare) și care stimulează producţia cortizolului (hormonul care aduce starea de alertă)." – Dr. Maree Barnes.
Dar când zilele se scurtează, dimineţile sunt întunecate, soarele ridicându-se cu întârziere pe cer…

Iar în aceste dimineţi ne este foarte greu să ne trezim, pentru că mesajul pe care ochii noștri îl primesc transmite o informaţie falsă: “Este noapte, acum se doarme”.
“Cea mai bună soluţie rămâne încercarea de a imita / reproduce lumina naturală în dormitor”
- Christopher Winter, neurolog.
Utilizarea unor lămpi speciale, pe care să le aprindem când sună alarma poate fi de mare ajutor – pentru că reproduc lungimile de undă de lumină albastră și verde care “alertează” ritmul circadian.
În ultima vreme au apărut mulţi producători de ceasuri (cu alarmă luminoasă) și de “cutii luminoase” care fac acest lucru.

Brandul Philips propune ceasul care stimulează răsăritul, ajutând organismul să iasă din starea de somn într-o manieră cât mai lină / naturală.
Timp de 30 de minute, lumina devine tot mai puternică (gradual).
De la nuanţele roșiatice specifice dimineţii, lumina devine portocalie, pentru ca spre final să crească în intensitate, camera fiind luminată în galben.
DACĂ NU E LUMINĂ, E RUTINĂ.
Unii apelează la lumina artificială, alţii pur și simplu se obișnuiesc să se trezească “cu noaptea în cap”.
Obiceiul de a ne trezi în fiecare dimineaţă la acceași oră reglează rimtul circadian - care începe să acţioneze independent de condiţiile de iluminare. Organismul se poate “seta” în timp, devenind ușor să ne trezim chiar și înaintea alarmei, câteodată. În acest context, creierul nu are nevoie de informaţiile primite de la aparatul vizual pentru a ști că este timpul să se activeze.